L'atropellament mortal de tren de Castelldefels compleix quinze anys de plets judicials

L'atropellament mortal de tren de Castelldefels compleix quinze anys de plets judicials

Va causar dotze morts i va deixar ferides a altres catorze persones que celebraven la revetlla de Sant Joan

 

L'atropellament d'un tren a Castelldefels, que va causar dotze morts i va deixar ferides a altres catorze persones que celebraven la revetlla de Sant Joan, va complir ahir dilluns el seu quinzè aniversari i, durant aquests anys, s'ha vist immers en nombrosos plets judicials fins a arribar al Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH), que finalment va inadmetre la demanda de familiars de les víctimes el 22 de maig, segons indica Europa Press.

Així ho expliquen fonts judicials pròximes al cas, que indiquen que les recerques van començar després de l'accident, però no es va identificar a cap autor directament responsable dels fets, i per això es va arxivar la instrucció el 20 d'octubre de 2014. No obstant això, la mateixa resolució judicial sí que reconeixia que "no es van adoptar les mesures especials que requeria una nit com la d'actuacions" i que, malgrat no existir responsabilitats penals, podia ser mereixedor d'un retret administratiu.

Reclamació patrimonial

Per aquest motiu, segons Europa Press, es va plantejar una reclamació de responsabilitat patrimonial, és a dir, una demanda contra l'Estat per no haver actuat amb la diligència deguda, però l'administració tampoc va reconèixer la seva responsabilitat.

El 17 d'octubre del 2019, el Jutjat Central del Contenciós-Administratiu 5 de l'Audiència Nacional va rebutjar les pretensions dels familiars; després, la sentència va ser recorreguda en apel·lació davant la Sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional, que tampoc els va donar la raó. Finalment, es va interposar recurs de cassació davant el Tribunal Suprem, que el va inadmetre, i un recurs d'empara davant el Tribunal Constitucional que tampoc va admetre el recurs per "no apreciar especial transcendència constitucional."

En la declaració de 2011 davant el jutge, l'advocat de les famílies de llavors, Andreu Van den Eynde, va assegurar que Renfe va deixar la instal·lació "sense cap personal d'informació ni de seguretat" en el moment més crític de la nit. En aquest sentit, va criticar el "dispositiu erroni" que Renfe i Adif van plantejar per a una jornada que no era una nit habitual, sinó una nit extraordinària davant la massa de gent que anava a arribar a l'estació per a anar a la platja. Per part seva, els informes del Ministeri de Foment i de Renfe afirmen que la instal·lació complia les normes de seguretat i estava ben il·luminada i senyalitzada, per la qual cosa tot es va deure a una "imprudència" dels usuaris.

Redacció / Fotos: Arxiu-ACN