
Transports ha executat ja el 80% del nou accés ferroviari a la T1 de l'aeroport
Adif executa la segona fase dels treballs, per 64,1 milions d'euros, que permetrà l'accés a les noves terminals ferroviàries subterrànies de la T1 i la T2 de l'aeroport, beneficiant a entre 7 i 9 milions de viatgers anual; així com unir l'estació de la T1 i l'estació de Sants en uns 19 minuts
El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha aconseguit ja el 80% d'execució de la segona fase de les obres del nou accés ferroviari a la Terminal 1 de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, la inversió del qual ascendeix a més de 64,1 milions d'euros (IVA inclòs), mantenint la previsió de culminar els treballs a la fi d'enguany. Amb aquest avanç, es reforça l'impuls a aquesta infraestructura que, en el marc del pla Transformem Rodalies, serà estratègica en el futur esquema d'explotació de la xarxa de Rodalies de Barcelona i suposarà una inversió global de més de 400 milions d'euros.
Aquest nou accés ferroviari que està executant Adif generarà significatius beneficis per a la mobilitat dels ciutadans en transport públic en l'àrea metropolitana de Barcelona, ja que a més de fomentar la intermodalitat ferro-aeroportuària, permetrà establir serveis directes entre les dues terminals de l'aeroport amb Barcelona i la resta de la xarxa de Rodalies, amb uns temps de viatge d'uns 19 minuts entre l'estació de la T1 i l'estació de Sants. Les previsions estimen que entre 7 i 9 milions de viatgers anuals es beneficiaran de la nova infraestructura ferroviària.
El nou traçat, de via doble, té una longitud total de 5,2 km, incloent-hi un tram soterrat de 4,3 km, del qual uns 3,1 km (el tram principal) es van excavar amb tuneladora en la fase 1 del projecte. S'inicia en la línia d'ample convencional Barcelona-Vilanova i discorre fins a la futura estació de la terminal T1, amb una estació intermèdia en la terminal T2, on es connectarà amb la línia 9 de Metro.
Avanç de l'obra en la seva fase 2
Amb l'objectiu de completar les inversions d'aquesta actuació, el Ministeri ha adjudicat recentment dos contractes, amb un pressupost global superior als 4,4 milions d'euros (IVA inclòs): es tracta de les obres de la nova escomesa elèctrica principal i de l'escomesa de suport, totes dues necessàries per a la posada en servei de la nova infraestructura.
En la zona exterior del nou accés, que correspon amb les vies d'ample convencional existents, s'han conclòs els següents treballs:
• Tractament geotècnic del terreny mitjançant columnes de morter; localització i protecció del cablejat afectat.
• Pèrgola i estructures adjacents, proves de càrrega i posada en servei de la via de circulació a través de la pèrgola.
• Rampa d'accés dels ramals amb connexió a la infraestructura realitzada en la fase I.
• Execució de terraplens i plataforma ferroviària de les connexions amb la pèrgola, i ampliació de la plataforma de la via de circulació de la via 4 (prolongació d'una via d'apartat de l'estació del Prat).
En l'àmbit de l'electrificació, s'han realitzat les fonamentacions, muntatge de pals i pòrtics de catenària de la nova plataforma de la via 4, del traçat de la nova via general 2 i de les vies 1, 2 i 3 (aquesta última, la via actualment en servei per a l'accés a l'aeroport). A més, s'ha renovat el fil de contacte i sustentador.
Quant a la via s'ha procedit al muntatge dels desviaments 2 i 4, així com al premuntatge in situ del desviament 8 en la via 2 per al futur ramal a l'aeroport. En el nou traçat de la via 2 s'ha estès el llit de balast, s'han col·locat entremaliades i s'ha muntat el carril. A més, s'ha muntat una fuita entre les vies 1 i 3 i el desviament 12 en via 1 per a futur ramal a l'aeroport.
Pel que respecta a les instal·lacions ferroviàries de la plataforma, s'han executat les canaletes en terraplens i estructures, així com els clavaments per a encreuaments sota la plataforma en servei.
Mentrestant, en el nou túnel s'han executat les estructures en la zona de fals túnel, farciments de formigó i drenatges. En el seu interior s'han executat els prismes laterals per a instal·lacions ferroviàries de baixa tensió i mitjana tensió, així com els passamans. Així mateix, s'ha procedit a l'estesa de cables, muntatge d'il·luminació d'emergència i diverses instal·lacions contra incendis.
També s'ha executat la via en placa del ramal de la via 1, del ramal de la via 2 en vies d'apartat i muntatge d'aparells de via. S'han muntat les talperes en vies d'apartat i s'ha executat la llosa de base per a les talperes de vies generals de l'estació de la T1.
Estacions subterrànies
Mitjançant aquests treballs impulsats pel Ministeri i executats per Adif, s'ha avançat també en els tres nivells de les estacions subterrànies de l'aeroport. Així, en l'estació de la T1 s'han executat andanes i canalitzacions d'instal·lacions ferroviàries, instal·lacions de baixa i mitjana tensió, així com les corresponents a climatització i protecció contra incendis. També s'ha executat la lampisteria i el tancament i ignifugado d'estructures metàl·liques.
A més, s'han instal·lat ascensors (per al que s'ha requerit obrir els buits necessaris i muntar les estructures corresponents) i s'han executat les escales de les sortides d'emergència i dels diferents nuclis de comunicacions.
Finalment, s'han creat sales tècniques en les diferents plantes i s'ha col·locat gres en els tres nivells, encaminaments en els nivells d'ús públic i peces de vora d'andana.
Per part seva, en l'estació de la T2 destaquen l'execució de l'estructura ignifugada i coberta de l'edicle, el muntatge de panells de coberta de les claraboies i buits de ventilació, així com el muntatge i pintat de l'estructura metàl·lica de les claraboies. També s'han realitzat les arquetes i canalitzacions d'instal·lacions ferroviàries en andanes, així com les instal·lacions elèctriques, de climatització i protecció contra incendis en la planta vestíbul, andanes i escales d'emergència. S'han muntat revestiments, executat falsos sostres i instal·lat lampisteria.
S'ha procedit al muntatge de l'estructura i col·locació d'ascensors i escales mecàniques. També s'ha col·locat gres en els tres nivells de l'estació, encaminaments en els nivells d'ús públic i peces de vora d'andana. Addicionalment, s'han creat sales tècniques en les diferents plantes i espais d'ús públic en el vestíbul.
Pròximes actuacions
En els pròxims mesos es continuarà treballant en els tres àmbits de l'actuació (zona exterior, túnel i estacions subterrànies). Així, en la zona exterior s'avançarà en l'execució de pantalles acústiques, el drenatge longitudinal en l'exterior de la plataforma ferroviària i avançant en el muntatge del sistema d'electrificació i de via (capa de balast, col·locació de travesses i muntatge de carril en zona de rampa amb via en balast i el muntatge de via en placa en rampa en les zones del túnel entre pantalles). També s'avançarà en la finalització de canalitzacions de mitjana tensió i instal·lacions ferroviàries de la plataforma en la zona de connexió de la rampa amb la infraestructura executada prèviament.
A més, es realitzaran les soldadures de via en placa i el muntatge de diversos elements de la catenària rígida. Es muntarà la senyalització dinàmica d'evacuació en el túnel, s'instal·laran revestiments en totes dues estacions i es muntarà la il·luminació normal i d'emergència en andana. S'actuarà en la mezzanina (pis situat entre la planta 1 i la baixa) amb la col·locació del solat i el muntatge d'envidrament i passadissos rodants.
Totes aquestes actuacions contribueixen a la consecució de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura), que té entre les seves metes el desenvolupament d'infraestructures fiables, sostenibles, resilients i de qualitat, amb els quals està compromès aquest Ministeri.
Redacció / Fotos: MITMA