El Govern presenta el projecte d’ampliació de l’Aeroport del Prat

El Govern presenta el projecte d’ampliació de l’Aeroport del Prat

L’alcaldessa del Prat està en contra, la de Gavà diu que l’ampliació garanteix la pau acústica a la ciutat, i el de Castelldefels no es vol pronunciar encara, mentre que els ecologistes es preparen per mobilitzar-se

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha explicat avui que l'acord de Govern, Govern i Aena preveu ampliar 500 metres la tercera pista de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, la més pròxima a la mar i que serveix per als enlairaments, perquè assumir més vols de llarg radi, una mesura que s'inclou en un pressupost de 3.200 milions d'euros. "El mínim necessari per a garantir vols intercontinentals amb visions d'ampli fusellatge i amb la mínima incidència possible en els espais d'interès natural", ha indicat.

La proposta també inclou actuacions ambientals per a millorar el Delta del Llobregat, com multiplicar els espais naturals en la zona, i un calendari que marca 2033 com l'any en què l'ampliació estarà acabada, després d'alguna fase que serà "complexa". “Impulsem tota una sèrie d’actuacions ambientals que ens permetran millorar substantivament el delta del Llobregat”, ha afegit. Ha concretat que es guanyaran més de 350 hectàrees d’espais renaturalitzats, el que suposa multiplicar per deu la superfície afectada mediambientalment pel prolongament de la pista. 

A més, es preveu una anella verda entorn de l’aeroport que garantirà els usos agrícoles amb la protecció ambiental, i també crear un fons ambiental. Respecte això, ha dit que “volem que l’aeroport i AENA reforcin apreciablement la preservació i la gestió de les àrees de valor ecològic”. La previsió és aprovar el pla director el 2028 per començar l’execució del projecte el 2030 i tenir-lo acabat pel 2033. 

El Prat manté la seva posició contrària

Alba Bou, alcaldessa del Prat de Llobregat, s’ha mostrat molt molesta que el president de la Generalitat, Salvador Illa, hagi presentat la seva proposta d’ampliar la tercera pista de l’Aeroport del Prat, afectant els espais naturals de la Ricarda i el Remolar, sense consensuar-la ni tan sols compartir-la amb el territori afectat. Bou ha explicat que “desconeixo la literalitat del projecte i que les informacions que s’ha fet públiques plantegen més preguntes que respostes, com ara l’afectació real al territori del Prat, al delta del Llobregat i també municipis del voltant, als ecosistemes dels espais protegits, als espais agrícoles, la platja de la ciutat, etc.”

Al mateix temps, ha manifestat la seva preocupació per les compensacions ambientals del projecte i ha ressaltat que encara no s’han realitzat aquelles compromeses a l’anterior ampliació de l’espai aeroportuari finalitzada, signades el 1994, un fet que la mateixa Comissió Europea va recordar l’any 2021 amb una carta d’emplaçament en què amenaçava de sancionar l’Estat espanyol si no es realitzaven aquestes compensacions.

Bou ha afirmat que el projecte d’ampliació no mira cap al futur, perquè “és gairebé el mateix projecte de fa quatre anys, però ara no només afecta a l’espai protegit de la Ricarda, sinó que la nova proposta també pren espai de les zones protegides del Remolar”, les dues recollides dins la ZEPA, la Zona d’Especial Protecció per a les Aus aprovada per la mateixa Generalitat de Catalunya l’any 2024. En aquest sentit, ha manifestat que “no cal renaturalitzar un espai que ja ho és.”

Davant de l’anunci del president Illa, l’alcaldessa ha volgut enviar un missatge contundent a la ciutadania: la seva posició contrària a l’ampliació de l’aeroport és ferma i està disposada a “defensar tot el que hem guanyat durant les darreres dècades per mantenir la nostra singular relació amb el litoral, amb el Delta, amb els espais naturals, amb la nostra pagesia i amb la nostra agricultura.”

Finalment, ha anunciat que estan a l’espera de rebre aquesta proposta i estudiar-la. Alhora, el seu equip està treballant per defensar el territori, amb tots els arguments jurídics i administratius possibles que serveixin per defensar els espais naturals protegits i, en conseqüència, tot el municipi.

Gemma Badia, a favor 

Gemma Badia, ha celebrat la proposta d’ampliació de la instal·lació aeroportuària. Per a l’alcaldessa, s’està davant d’un plantejament que “garanteix la pau acústica a Gavà, que, com sempre he manifestat, és la nostra línia vermella”.

Badia ha remarcat que els arguments i raonaments del comitè d’experts avalen allò que sempre ha defensat Gavà: un aeroport competitiu i alhora compatible amb la qualitat de vida del veïnat i amb l’entorn, i recordat que també està blindada l’operativa de funcionament en pistes segregades.“Estic molt tranquil·la perquè tenim totes les garanties. I vull fer arribar en aquest sentit un missatge molt clar al veïnat de Gavà i especialment al de Gavà Mar: l’ampliació de l’aeroport no només no incrementarà l’impacte acústic sobre la ciutat i sobre aquest barri, sinó que es reduirà”, tal com ha explicitat el president de la Generalitat. Gemma Badia ha fet seva la valoració en el sentit que “tothom guanya”,  s’ha mostrat conscient que l’ampliació de l’aeroport és un tema de país, i ha destacat que els beneficis que comportarà en termes d’activitat econòmica, projecció i millores mediambientals, també arribaran a Gavà.

Castelldefels no es pronuncia, de moment

L'alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, ha afirmat que opinarà sobre l'ampliació de l'Aeroport del Prat quan li concretin el projecte: "Hem estat convocats demà a una reunió en la Conselleria de Territori i per tant demà tindrem més informació". Reyes ha recordat que "històricament" Castelldefels sempre ha estat contrària a mesures que perjudiquin la qualitat de vida dels veïns. "És la ciutat que pateix major nombre de sobrevols, el major impacte acústic i de contaminació ambiental. En conseqüència, estarem molt a l'expectativa que el Govern i el Govern hagin acordat", ha afegit.

Els ecologistes es mobilitzaran

ZEROPORT, plataforma de la qual Greenpeace forma part, ha denunciat la proposta d’ampliació de l’aeroport per les greus conseqüències que comportaria: “Farà augmentar la contaminació i agreujarà la crisi ecològica, l'escalfament global i els seus efectes; insisteix en el model econòmic basat en el turisme, que precaritza els sous i condicions laborals i empitjora el problema de l'habitatge; i aguditza la ja greu i fràgil situació en què es troben el Delta del Llobregat i els seus espais naturals, agraris i aqüífers, fet recriminat des de fa temps per la Comissió Europea". Per tot això i més, ZEROPORT s'anunciarà la data de la mobilització contra aquesta proposta. 

Mentrestant, Ecologistes en Acció de Catalunya ha titllat al president de la Generalitat, Salvador Illa, de "negacionista climàtic". En un comunicat, ha anunciat "mobilitzacions massives" en les pròximes setmanes per a mostrar el seu rebuig al projecte. L'entitat ha dit que l'ampliació es planteja per a "satisfer al 'lobby' de la construcció i la gran burgesia de Foment del Treball" i ha subratllat que afectarà greument les llacunes del Remolar i de la Ricarda. Ha retret que el pacte es fa "sense acord polític i sense acord social" i sense reunir-se amb l'entitat ni amb altres plataformes ambientals i veïnals.

Marçal Fontanals / Fotos: Ajuntaments-Arxiu-Generalitat-AENA