Arrenca una campanya per prevenir i combatre la violència de gènere al Bus Metropolità

Arrenca una campanya per prevenir i combatre la violència de gènere al Bus Metropolità

L’AMB busca mobilitzar i implicar els usuaris i usuàries per crear un sentiment de comunitat i convertir-los en part activa de la solució

 

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat avui una campanya de comunicació i sensibilització anomenada “Al bus, cap abús”, amb l’objectiu de prevenir i combatre totes les agressions i abusos que, ocasionalment, encara tenen lloc al transport públic i, en particular, al Bus Metropolità de l’AMB. Especialment, els actes de violència de gènere. Amb el lema “Som L.A.G.E.N.T del Bus”, l’AMB busca mobilitzar i implicar els usuaris i usuàries del Bus Metropolità per crear un sentiment de comunitat i convertir-los en part activa de la solució, per lluitar, conjuntament, contra aquesta xacra social. Concretament, aquesta iniciativa ha estat impulsada pel grup La Mirada, liderat per un grup de tècniques de Mobilitat de l’AMB que incorpora la visió feminista de manera transversal als serveis i projectes metropolitans de mobilitat.

“Des de l’Administració pública, hem de planificar i establir els serveis tenint en compte aquestes realitats, atenent les demandes i les necessitats de les persones usuàries, i posar el focus també en la prevenció. La nostra fita no és només oferir un bon servei, sinó fer-ho pensant en el benestar de les persones, introduint criteris de seguretat, equitat i inclusivitat”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón. “Les agressions que succeeixen al transport públic i que volem prevenir i combatre amb aquesta campanya són les que habitualment no es denuncien. Ens referim a aquelles mirades, comentaris o tocaments que, ocasionalment, se segueixen donant a bord del bus”, afegeix Cordón. “Són totalment inadmissibles i hem de ser contundents amb aquestes accions. D’aquí, el lema de la campanya: Al bus, cap abús!”, conclou.

El transport públic és un sector clau en la lluita contra la violència. Segons l’Enquesta de victimització de l’AMB 2024, encarregada per l’AMB i duta a terme per l’Institut Metròpoli, el 47% de la població se sent en alerta quan viatja en transport públic i l’11,7% se sent insegura o en perill. Les dones, més que els homes. Concretament, el 49,5% de les dones se sent en alerta al transport públic, davant el 45,6% dels homes, i el 13,7% de les dones s’hi sent insegura o en perill, davant el 9,6% dels homes. La campanya també vol millorar aquesta percepció i augmentar la sensació de seguretat.

Segons l’Enquesta de mobilitat en dia feiner 2022, que elabora l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’ATM, sobre la percepció de seguretat al transport públic i la por de patir fets delictius, conclou que els usuaris i usuàries del conjunt del sistema del transport públic que resideixen a la província de Barcelona puntuen, de mitjana, amb un 5,6, en una escala del 0 al 10, la por de patir robatoris. Pel que fa a la por de patir agressions físiques o verbals no sexuals, la puntuació mitjana és de 4,4. El temor a comentaris o gestos sexuals no desitjats rep una puntuació mitjana de 3,6. I la por de patir agressions sexuals o violacions es puntua, de mitjana, amb un 3,1. 

Redacció / Fotos: AMB