Greenpeace Denuncia l'Ampliació d'El Prat: "Un Projecte Desastrós per a la Biodiversitat i el Clima"
Featured

Greenpeace Denuncia l'Ampliació d'El Prat: "Un Projecte Desastrós per a la Biodiversitat i el Clima"

L'aeroport de Barcelona, assenyalat com a exemple d'amenaça corporativa a espais naturals protegits

En vigílies del Dia Mundial de la Protecció de la Natura (18 d'octubre), l'organització ecologista Greenpeace ha llançat l'informe 'Els altres Altri', una publicació que denuncia com grans corporacions, sovint amb la "complicitat" de les administracions, amenacen espais naturals d'alt valor ecològic, fins i tot si estan legalment protegits.

L'informe situa la projectada ampliació de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat com un cas "icònic" a Catalunya de projecte "incompatible amb la conservació de la natura i amb la lluita global contra la pèrdua de biodiversitat".

El Prat: Amenaça per a la Xarxa Natura 2000 i el Delta

El projecte d'ampliació de l'aeroport, que busca allargar 500 metres la tercera pista cap a l'est i reformar terminals per augmentar els vols intercontinentals, és qualificat per Greenpeace com "un projecte desastrós i clarament nefast per al bé comú".

Segons l'organització, les obres afectarien directament els aiguamolls protegits de La Ricarda i El Remolar, inclosos a la Xarxa Natura 2000. L'impacte s'estendria a tot el Delta del Llobregat, un ecosistema clau per a la biodiversitat i la recàrrega d'aqüífers, afectant alhora el Parc Agrari del Baix Llobregat, una de les zones agrícoles més fèrtils de Catalunya.

"No té cap sentit que les administracions ens parlin de la seva preocupació pel canvi climàtic i després posin sobre la taula projectes com l'ampliació de l'aeroport del Prat, que suposaria fer molts passos enrere," ha manifestat Carolina Pérez Bendadda, coordinadora de Greenpeace a Catalunya.

Tàctiques Corporatives i Risc Climàtic

Greenpeace subratlla que l'ampliació del Prat no només és una agressió directa als hàbitats protegits i espècies migratòries, sinó que reforça un "model de turisme i creixement ambientalment insostenible". L'organització adverteix d'un augment significatiu de les emissions de CO2 a causa de l'increment de vols, incompatible amb els objectius de mitigació climàtica.

L'informe 'Els altres Altri' identifica tàctiques comunes emprades per les empreses per impulsar projectes destructius, com el 'greenwashing', la fragmentació de projectes per burlar la llei, o l'ús de figures d'excepció com l'"interès general" o "projecte estratègic" de manera abusiva. En el cas del Prat, Greenpeace critica que el projecte s'impulsi sense una avaluació ambiental estratègica adequada, amb participació limitada i amb finançament públic a través d'AENA sense un desglossament clar.

L'ONG fa una crida a la mobilització social per frenar aquests "atemptats ambientals" i exigeix a administracions i empreses el compliment rigorós de la normativa de biodiversitat, la transparència i la participació ciutadana vinculant. Espanya, recorden, lidera el rànquing de països amb més procediments d'infracció ambiental oberts per la Comissió Europea, cosa que evidencia la "permissivitat i negligència" institucional.

Redacció / Foto: Wikimedia Commons