
L’Ajuntament del Prat torna a dir “no” a l’ampliació de l’Aeroport
“Altera” l’equilibri assolit al Delta del Llobregat “i atempta, per tant, contra l’interès general”, destaca una declaració institucional impulsada per una àmplia majoria absoluta de Comuns, ERC, el PP i Junts
El Ple Municipal de juny del Prat de Llobregat ha tornat a rebutjar el projecte d’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Ha estat a través de l’aprovació d’una declaració institucional, promoguda pels grups del Prat en Comú, ERC, el PP i Junts pel Prat, que ha comptat amb els vots favorables d’aquestes organitzacions, l’abstenció de la regidora no adscrita, Isabel Fernández García, i els vots en contra del PSC, VOX i Jóvenes y Pensionistas Decidimos.
El text aprovat reitera “un cop més” l’oposició de l’Ajuntament “a qualsevol ampliació de l’aeroport del Prat més enllà dels seus límits actuals amb el compromís d’esgotar totes les vies polítiques, administratives i legals per fer front al projecte”. “El Prat, al bell mig del Delta del Llobregat, és el territori que, de forma solidària amb la resta de Catalunya, més espai ha hagut de cedir a infraestructures clau que presten servei a tota l’àrea metropolitana i a tot el país, com el port i l’aeroport”, recorda la declaració aprovada per una àmplia majoria absoluta del plenari, i afegeix: “Durant les darreres ampliacions d’aquestes infraestructures, vinculades al Pla Delta, les administracions públiques van treballar per consensuar i generar un equilibri entre aquestes, els espais naturals, i les zones urbanes i industrials de l’entorn que, malgrat que és perfectible, genera prosperitat i benestar a la població del Prat, del Delta, de l’àrea metropolitana i del país. Ampliar l’aeroport altera aquest equilibri i atempta per tant contra l’interès general”. En aquest sentit, el text adverteix que “hi ha nombrosos arguments que impossibiliten l’ampliació de l’aeroport del Prat”, des de la normativa ambiental Europea a la necessitat de minimitzar l’impacte acústic de la infraestructura, passant per la necessària conservació del Delta. Així, Bou ha insistit que no té tota la informació d’aquesta ampliació i que aquest fet, que una alcaldessa no hagi rebut tota la informació, és una “greu anomalia que esperem que es resolgui. El que sí tenim clar és que el projecte empitjorarà de forma inequívoca la qualitat de vida de la ciutadania del Prat”. Segons l’alcaldessa, l’ampliació només ens condemna a més precarietat, a l’anterior ampliació es van prometre 17.500 llocs de feina i una sèrie de compensacions i no s’han donat cap de les dues.
En aquest sentit, l’alcaldessa de la ciutat, Alba Bou, ha donat les gràcies als grups polítics proposants que han promogut aquesta declaració ja que aquest fet “no és habitual en política i avui s’ha fet un exercici d’oblidar-nos de les sigles i pensar en l’interès general. Un interès que per nosaltres implica preservar l’equilibri territorial.”
Tanmateix, d’una banda, el text proposa revisar el model econòmic actual del país, així com el model aeroportuari, tot proposant una gestió integrada dels aeroports de Reus, Girona i Tarragona, així com una aposta decidida per la millora de la xarxa ferroviària, que ajudaria a tenir connectats de forma eficient i més sostenible els quatre aeroports catalans. A més, es recorda que l’aeroport, actualment, té prou capacitat pels avions wide body, i que els vols de companyies de baix cost es podrien reubicar als altres tres aeroports, ja que les que realment impulsen un hub són les companyies aèries i no la pròpia infraestructura.
I, d’altra banda, exigeix un nou model de sistema aeroportuari de Catalunya, amb un òrgan de participació directa amb AENA, la Generalitat de Catalunya i els municipis del territori i, especialment la participació de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, com a municipi que acull pràcticament tota la infraestructura. Finalment, el document reclama al Govern de la Generalitat més informació sobre un projecte i que es tingui en consideració la veu del territori en la planificació de les infraestructures, especialment la del Prat de Llobregat, que acull gairebé la totalitat de l’aeroport dins del seu municipi.
Finalment, l’alcaldessa del Prat ha volgut insistir en el fet que “l’ampliació del Prat no està feta. Esperaven trobar-nos resignades i callades, esperant que la gent consideri que l’ampliació ja està pactada i feta. Però vull dir-vos que és mentida i que no es decidirà ni al Prat, ni a Barcelona ni a Madrid. Us demano que treballem sota el convenciment de què l’ampliació no està feta. Plantarem batalla des del primer dia i us trasllado el nostre compromís ferm. Fa quatre anys vam poder-hi fer front i ho vam aturar, per què avui no podem dir que ho aturarem?”.
Redacció / Fotos: Aj. El Prat-Arxiu