S’han presentat les primeres imatges dels deu trens que Alstom està fabricant i que uniran el centre de Barcelona amb la instal·lació aeroportuària en poc més de 20 minuts a partir de l'any 2026
La construcció dels nous trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per operar la connexió ràpida amb l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i el servei entre Lleida i Manresa continua avançant. Les dues empreses encarregades de la fabricació, Alstom i Stadler, juntament amb FGC, han presentat les principals característiques dels nous combois, i també s'han pogut veure imatges virtuals de com seran els nous trens.
El nou servei d'FGC unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l'Aeroport de Barcelona-El Prat, amb una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts (entre l'estació de Passeig de Gràcia i la T-1). La nova línia, actualment en construcció, comptarà amb 22,7 quilòmetres de longitud i un total de 9 estacions: Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1.
El lliurament del primer tren, per iniciar el període de proves, està previst per al darrer trimestre del 2025. El contracte amb Alstom inclou el manteniment de deu trens elèctrics durant un període de quinze anys i la construcció d'un taller per fer el manteniment. El subministrament de les noves unitats té un import de 107 milions d'euros, el manteniment de 50,9 milions d'euros i el taller de 19,5 milions d'euros (imports abans d'IVA).
Característiques
Alstom està construint a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda aquests trens elèctrics, formats per cinc cotxes, que tindran deu portes a cada costat (20 en total), 209 seients (202 de fixes i 7 d'abatibles) i una capacitat total de 656 viatgers. A més dels indicadors sonors d'obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d'enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva.
A cada tren hi haurà vint pantalles panoràmiques dedicades a informació del tren (quatre a cada cotxe) i nou pantalles també panoràmiques dedicades a informació aeroportuària, amb dades sobre les sortides i arribades dels vols. A més, tots els cotxes disposaran de múltiples espais per guardar equipatge. Per informar les persones usuàries que estiguin a les andanes, els trens disposaran de dotze pantalles LED exteriors, dues de les quals frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i 10 laterals.
Els trens seran accessibles, sense escales d'accés des de l'andana, i comptaran amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes, cotxets, etc. La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al segon cotxe. El lavabo del tren, situat en aquest mateix cotxe, estarà adaptat a persones amb mobilitat reduïda i comptarà amb una porta d'accionament elèctric.
Redacció / Fotos: FGC