El 71% de les llars experimentarà un increment anual de la TMTR d'entre 2,72 i 6,02 euros l'any, equivalents a menys de 50 cèntims al mes
Durant el Ple del Consell Metropolità corresponent al mes d'octubre s'han aprovat inicialment les ordenances fiscals que regiran les taxes i tributs propis de l'AMB per a l'any vinent.
Com a impost en forma de recàrrec sobre l'IBI, el Tribut Metropolità és un recurs amb el qual ha estat dotada l'AMB per exercir les seves competències. Fa possible un territori més ordenat i vertebrat, i contribueix a finançar les infraestructures necessàries per a l'articulació, la connectivitat, la mobilitat i la funcionalitat de l'espai públic que garanteix la cohesió social i la reducció de les desigualtats a la metròpolis de Barcelona. Les quotes del tribut metropolità no han variat des de l'exercici 2023, i tampoc no es preveu que incrementin per a l'exercici 2025.
Taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR)
Aquesta taxa finança el tractament dels residus metropolitans. En aquest territori es generen entorn d'1.450.000 tones de residus, de les quals es recullen selectivament 600.000 tones.
Les 900.000 tones restants es recullen a través del contenidor de resta, i es porten als ecoparcs per separar els materials valoritzables i a la planta de valorització energètica. Tot allò que no es pot valoritzar, una vegada tractat, es porta a un abocador.
Per fer aquest tractament l'AMB compta amb quatre ecoparcs, tres plantes de triatge d'envasos, dos de tractament de mobles, dues plantes de compostatge, una planta de transferència i una planta de valorització energètica.
A banda, l'AMB gestiona els abocadors ja segellats, ja que un cop clausurats cal tenir-ne cura durant un període d'uns 30 anys per controlar i minimitzar les emissions de gasos i de lixiviats.
Els costos anuals del tractament dels residus domiciliaris recollits als 36 municipis metropolitans se situa a l'entorn de 200 milions d'euros. De cara el 2025, la TMTR augmentarà, de mitjana, un 10%.
Per als usuaris domèstics, la taxa, que es cobra amb el rebut de l'aigua, experimentarà un increment anual d'entre 2,72 i 6,02 euros l'any, que signifiquen menys de 50 cèntims al mes per a les tarifes més habituals, que representen el 71% de les llars.
Per als usuaris comercials, la taxa s'incrementarà entre 19 i 29 euros l'any per al 82% dels establiments, classificats en les tarifes menys productores de residus.
L'increment previst de la TMTR respon a diversos factors:
- Llei 7/2022, del 8 d'abril, de residus i sòls contaminats, estableix que les taxes han de tendir a cobrir els costos del servei, en aquest cas de tractament. Actualment el dèficit és d'uns 15 M€.
- Aquest dèficit no havia aflorat perquè no es comptaven alguns dels costos indirectes que cal considerar en la gestió del tractament dels residus.
- En els darrers dos anys no s'ha dut a terme cap increment significatiu de la taxa.
Aquest increment de la taxa es combina amb altres mesures per fer-la més justa i bonificar el millor reciclatge, que implica un menor cost de tractament: tractar una tona de resta del contenidor gris o verd costa 130 €, mentre que tractar una tona de matèria orgànica ben separada (contenidor marró) costa 80 €.
Alhora, tractar una tona d'envasos de vidre o de paper costa 0 euros, perquè el tractament el financen els productors a través dels sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor, com ara ECOEMBES o ECOVIDRIO.
Existeixen convenis de bonificació als ajuntaments que implanten sistemes de recollida individualitzada, de manera que incrementar la recollida selectiva suposa un estalvi de tractament que es transfereix a l'ajuntament.
Això també incorpora els costos del cànon de disposició dels residus que gestiona l'Agència de Residus de Catalunya, el qual estableix un retorn als ajuntaments en funció de la qualitat i quantitat de matèria orgànica recollida selectivament.
A mesura que la recollida selectiva vagi augmentant, la TMTR s'adaptarà a menys costos de tractament (ja que la fracció resta és la que té un cost més elevat) i menys costos de cànon.
Nou col·lector interceptor de Castelldefels
Durant el ple també s'ha aprovat, inicialment, el projecte constructiu del col·lector interceptor de Castelldefels. Aquesta conducció, que transporta les aigües residuals del municipi de Castelldefels, part del municipi de Gavà i del nucli urbà de les Botigues de Sitges fins a l'estació depuradora (EDAR) de Gavà-Viladecans, es troba estructuralment malmesa com a conseqüència de nombrosos anys de servei, i en els darrers temps ha patit diversos trencaments, que tot i haver estat reparats amb èxit, aconsellen que es renovi la infraestructura.
El projecte constructiu de la nova canonada ha estat redactat per PROIECTUM SL, amb un pressupost d'execució de 13.206.823,88 euros, IVA inclòs, i serà finançat íntegrament per l'Agència Catalana de l'Aigua. Se sotmetrà a informació pública per un termini de trenta dies hàbils.
Nova concessió d'autobusos turístics
Una altra mesura aprovada pel Consell Metropolità és l'entrada en vigor del servei Barcelona City Tour, de transport col·lectiu urbà amb finalitat cultural i turística al territori metropolità, un cop renovat el concurs.
El passat 30 de juliol del 2024, el Consell Metropolità va aprovar l'adjudicació del servei a la UTE MARFINA, SLU-JULIÀ TRAVEL, SLU i posteriorment es va formalitzar el contracte el dia 2 de setembre de 2024. El següent pas, la posada en marxa del servei, s'ha programat per al dia 1 de març del 2025.
Redacció / Fotos: AMB-Arxiu