Ho va fer en dia laborable el 2023 amb un increment del 5,5% respecte l’any anterior
L'àrea metropolitana de Barcelona va aconseguir superar, per primera vegada, els 20 milions de desplaçaments en dia laborable en 2023, amb un increment del 5,5% respecte a 2022 i del 5,2% de 2019, segons l'Enquesta de Mobilitat en dia laborable (EMEF), impulsada per l’Àrea de Transports Metropolitans (ATM) i l’Institut Metròpoli.
Així, la mitjana de desplaçaments diaris per persona arriba als 4,11, per sobre dels 3,96 de 2022 i dels 4,05 de 2019, han informat ATM i Institut Metròpoli en un comunicat conjunt aquest dilluns. A més, la mobilitat en mitjans de transport sostenibles va ser majoritària durant els dies laborables, arribant al 67,5%, amb 13,6 milions de desplaçaments diaris en 2023. En concret, la mobilitat activa (a peu, amb bici o en patinet) va superar el 51% (un 2,5% més) i el transport públic va representar el 16,4% (un 14,4% més), respecte a 2022.
Per franges horàries, la mobilitat al matí va ser més uniforme en el temps que a la tarda, l'hora del qual punta és de 17 a 19 hores i, fins a les 20, acumula el 25,8% dels desplaçaments.
Vehicle privat
Els desplaçaments en vehicle privat no van recuperar les xifres d'abans de la pandèmia i es mantenen estables, amb un 32,5%, "la quota modal més baixa dels últims cinc anys", destaca el ATM, mentre que la moto supera les xifres prepandèmia. Les dones es van desplaçar a peu en major proporció que els homes (52,3% i 45,3%, respectivament), i en transport públic (19,7% enfront del 13%), mentre que els homes es van desplaçar més en vehicle privat (38,4% i 26,7%).
Teletreball
També en 2023, el teletreball es va consolidar entorn del 9 i el 10% de les jornades, i el percentatge de la gent que treballa des de casa va augmentar fins al 25% en les persones ocupades i el 36% en la gent que treballa a Barcelona. En 2023, el percentatge de persones que no van sortir de casa en dia laborable es va reduir fins a valors previs a la pandèmia (7,4%) i la mobilitat per motius personals (41%) va duplicar a l'ocupacional (16,5%), sent la més elevada dels últims cinc anys.
Demanda del transport públic
Les polítiques de preus del transport públic de descomptes que s'apliquen des de setembre de 2022 "han accelerat el creixement de la demanda al transport públic durant 2023", les xifres del qual superen els 1.132 milions de validacions en els últims dotze mesos.
Va augmentar l'ús d'abonaments com la T-Jove o la T-Usual enfront de la T-Casual, així com la demanda de títols propis de Renfe gratuïts des de tardor de 2022, encara que el 65% dels enquestats van declarar que fan el mateix ús del transport públic, un 12,5% ho va utilitzar més i un 1% ho va començar a utilitzar pels descomptes. La valoració de la T-Mobilitat va aconseguir el 9,1 sobre 10 i el 81,6% de les persones que la utilitzen ho fan en la seva modalitat de targeta de plàstic.
Redacció / Fotos: Educació