Vallirana acull la cloenda de la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”

Vallirana acull la cloenda de la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”

L’acte va comptar amb la presència de les conselleres d’Educació i Cultura, i de l’alcaldessa del municipi

 

La consellera de Cultura, Sònia Hernández, i la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, van presentar ahir a l’escola Pompeu Fabra de Vallirana les dades de la novena edició de la campanya “Fas 6 anys.Tria un llibre” d’enguany. L’acte ha començat amb una visita de les conselleres a les diverses activitats participatives a l’entorn del llibre organitzades a l’escola.

Per al conjunt de Catalunya, aquest 2024 hi han participat 39.821 infants de 6 anys del total de 69.101 censats, xifra que representa que un 57,6% dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. Des que es va endegar la campanya per primera vegada, l’any 2016, el percentatge d’infants participants ha augmentat des del 38,3% fins a prop d’un 60% en les darreres edicions. 

La consellera Hernández Almodóvar ha destacat les bones xifres d’enguany i ha afirmat que “és una de les millors eines de què disposem per complir els objectius del Pla Nacional del Llibre i la Lectura: contribuir a crear un hàbit lector que es mantingui al llarg de la vida i fer-ho, especialment, en català. La campanya respon, també, a una de les nostres prioritats per a aquesta legislatura: situar les persones -en aquest cas, les més menudes- al centre de les polítiques públiques, tot garantint-los el dret d’accés i de participació cultural.”

A més, la consellera Hernández Almodóvar ha celebrat l’augment del nombre de llibreries participants, xifrat en un 6% en relació al 2023, i ha recordat que “les llibreries són un punt de referència cultural als pobles i als barris. I les llibreteres i els llibreters, com a prescriptors, són una peça clau per despertar el plaer de la lectura i consolidar-ne l’hàbit”. La consellera també ha agraït la feina i els esforços del Gremi de Llibreters, organitzador de la campanya, dels dos Departaments que hi han col·laborat (Educació i Formació Professional i Salut) i del Gremi d’Editors i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, també col·laboradors, i de les biblioteques públiques de Catalunya, que difonen la campanya entre els seus usuaris i usuàries.

Per la seva banda, la consellera d’Educació i Formació Professional ha remarcat que el procés de millora de resultats educatius passa per la millora dels aprenentatges en matemàtiques i lectoescriptura i la comprensió lectora hi és clau: “Impulsar un bon nivell de comprensió lectora es essencial per a garantir la competitivitat futura de la societat catalana. Però tan o més important que això és poder transmetre el virus del lector, el plaer per la lectura. Mostrant-los que en el llibre podran trobar una eina de treball, una forma d’entreteniment, un espai per al gaudi i l’exercici de la imaginació o fins i tot un recurs terapèutic. Donant-los la lectura, els estem donant una clau de pas que els acompanyarà tota la vida. Llegir ha de ser quelcom que vagi molt més enllà d’una habilitat o d’una exigència curricular.”

En conjunt, en aquesta edició 2024 s’han venut un total de 6.902 títols de 385 editorials (enfront dels 7.116 títols de 424 editorials venuts en l’edició del 2023).A més, la principal llengua triada pels infants és el català, amb unes vendes que representen un 73% dels llibres adquirits. La xifra se situa lleugerament per damunt del percentatge de llibres venuts en català de l’any passat, que era del 72,7%.

L’any 2024 també ha destacat per l’increment en el nombre de llibreries participants a la campanya, de 504 el 2023 a 535 enguany (un 6% més). Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents acumulen més vendes (57,7%) que les cadenes (42,2%).

Per demarcacions, Barcelona acumula els percentatges més elevats de participació, amb un 58,9% de bescanvis per part dels infants censats, seguit de Lleida, on un 56,3% dels nens i nenes han adquirit un llibre com a part de la campanya. Una mica per sota se situen Tarragona i Girona, amb un 54,2% i un 53,5% dels targetons bescanviats, respectivament.

Redacció / Fotos: Presidència Generalitat- Dep. Educació i Formació Professional- Aj. Vallirana