L'objectiu del SIDH és augmentar i estendre els punts d'atenció a les famílies que tenen problemes per afrontar els deutes hipotecaris.
El diputat de Benestar Social, Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona, Josep Oliva, l'alcaldessa de Sant Boi de Llobregat, Lluïsa Moret, la cap de l'Àrea d'Assessorament Hipotecari de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya de la Generalitat de Catalunya, Sílvia Grau, i la vicedegana del Col·legi d'Advocats de Barcelona, Rosa Maria Barberà, han presentat avui, a Sant Boi de Llobregat, el nou Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH) que la Diputació ha posat en marxa en aquest municipi, i que va entrar en funcionament el passat mes de maig. L'objectiu del SIDH, que compta amb la col·laboració dels Col·legis d'Advocats de Barcelona i de Manresa, és augmentar i estendre els punts d'atenció a les famílies que tenen problemes per afrontar els deutes hipotecaris, així com establir una acció coordinada i un model i circuit únics de mediació en tot el territori de la demarcació de Barcelona.
Josep Oliva ha posat l'accent en “el sentit preventiu d'aquest servei, que s'adreça a les persones que no poden pagar la hipoteca, però també a les que preveuen que no podran pagar-la”. I ha volgut remarcar la importància de “sumar recursos” des de les diferents administracions, amb la col·laboració dels col·legis d'advocats, i també que ”aquest servei complementa i amplia el que ja s'oferia des de l'Ajuntament”. A més, ha explicat que “l'objectiu és arribar a més famílies, amb més especialització, i oferir un servei que s'ha demostrat que és útil; hem de destinar els recursos públics a allò que és útil per augmentar el benestar de les persones i la inclusió social”. D’altra banda, l'alcaldessa, Lluïsa Moret, ha posat de relleu la importància del treball en xarxa "per donar resposta a la ciutadania que pateix aquestes circumstàncies greus i fer-ho amb criteris de sensibilitat i utilitat pública".
Com funciona?
El SIDH és de cobertura municipal i s'hi pot accedir sol·licitant visita a l'Oficina Municipal d'Atenció al Públic (OMAP) que determinarà, en funció de cada cas, si aquest es deriva a l'advocat del SIDH o a l'advocat municipal. Les famílies que es derivin al SIDH, una vegada feta la comprovació de les condicions d'accés (ser propietaris d'un únic habitatge que s'utilitzi com a habitatge principal i no poder afrontar el pagament de la hipoteca), són entrevistades per la persona lletrada especialitzada, que fa una proposta de modificació de les condicions del deute. Aquesta proposta és tramesa a Ofideute, de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, que farà la mediació amb l'entitat financera corresponent.
De moment, funcionen cinc punts d'atenció a la comarca del Baix Llobregat: Viladecans, Castelldefels, el Prat de Llobregat, Gavà, Sant Boi de Llobregat. Però es preveu el desplegament territorial d'aquest servei de forma progressiva per tota la demarcació de Barcelona.
Redacció / Foto: Diba