La Plataforma per un Servei Digne de Bus al Baix Llobregat reclama a l’empresa Avanza i l’AMB que “garanteixin el correcte servei d'autobús al territori” i no descarten noves mobilitzacions
Coincidint amb el Dia Sense Cotxes, una data destacable dins la Setmana Europea de la Mobilitat, la Plataforma per un Servei Digne de Bus al Baix Llobregat, que agrupa la Federació d'Associacions de Veïns del Baix Llobregat, la PTP, Catalunya Camina, l'ECOM, CCOO, CGT i UGT, ha fet una valoració de les mesures que s'han posat en marxa durant l'estiu per millorar el servei de bus gestionat per l'empresa Avanza.
“Cal indicar que les millores plantejades per l'empresa i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB, responsable del servei), han estat forçades per les queixes constants de les persones usuàries i per les accions que ha impulsat la Plataforma, que van culminar en una important manifestació celebrada el 9 de juliol entre Gavà i Viladecans”, explica la plataforma.
La Plataforma ha recopilat dades i ha entrevistat diverses persones. A partir d'això, ha realitzat la següent valoració:
- S'ha constatat la incorporació d'uns 50 vehicles provinents d'altres flotes de transport. Es tracta d’autobusos de segona mà amb molts quilòmetres, alguns d'ells en un estat de vellesa extrema. Alguns necessiten ser traslladats a Barcelona per fer la recàrrega de gas, el seu combustible.
- S'han retirat de la circulació 10 vehicles, i per això l'aportació neta es queda en unes 40 unitats.
- S'està intensificant la feina de manteniment, i s'han canviat de responsables d'aquest departament a Avanza.
- Es manté una mitja d'entre 70-80 vehicles aturats per dia, el que afecta la freqüència de les línies de transport i a la capacitat de fer una bona posada a punt.
- · S'ha detectat un increment de la pressió sobre les persones treballadores d'Avanza, tant als tallers de manteniment com entre els conductors/ores, el que és del tot rebutjable.
- Comencen a aparèixer problemes similars a altres serveis de transport públic del Baix Llobregat que pertanyen a l'AMB, el que també resulta preocupant.
Totes les entitats que conformen la Plataforma valoren “positivament els canvis d'actitud de l'empresa i l'administració responsable del servei l'AMB. Però les dades que manegen i les queixes es publiquen a les xarxes socials per part de persones afectades confirmen que les mesures preses són encara molt insuficients per corregir el problema de la manca de fiabilitat dels busos de l'AMB al Baix Llobregat Sud”. La situació es pot complicar, encara més, “si es posen en marxa noves línies amb el mateix material rodant i amb les limitacions actuals del manteniment”.
Demandes
Per això la plataforma torna a demanar a Avanza que expliqui clarament la seva planificació del manteniment, l'aportació d'autobusos usats i com pensa garantir les freqüències de pas, la neteja i el bon estat dels vehicles. També demana a l'AMB que aquests serveis de bus siguin prioritaris per a la renovació de flotes, “donat que no s'han aportat autobusos nous des de l'any 2019. Cal la incorporació d'entre 40 i 50 vehicles nous de manera urgent, la correcta planificació del seu manteniment i la planificació de la renovació integral de tota la flota, que ara està patint un sobreesforç”.
La plataforma manté la previsió d'engegar diverses accions i mobilitzacions, fins que les justes reivindicacions que han motivat la seva creació siguin ateses. Esperen que Avanza i l'AMB “facin els seu deures i prenguin les mesures necessàries per tal de garantir el correcte servei d'autobús a aquest territori. La Setmana Europea de la Mobilitat seria un bon marc per anunciar millores del servei de bus i la planificació real de la renovació de la flota, qüestió que agrairien usuaris, usuàries i tota la ciutadania del Baix Llobregat Sud.”
Redacció / Fotos: Arxiu