Els empleats reclamen que se'ls tingui en compte en el procés de reindustrialització per salvar els llocs de treball
Després de més de tres mesos aturades, la producció de vehicles a les plantes de Nissan a Catalunya es reprendrà el pròxim 31 d'agost, segons informa l'ACN. Malgrat tot, els dubtes envaeixen bona part de la plantilla subcontractada per l'automobilística, que acudirà a la feina amb la incògnita de no saber què acabarà passant amb el seu futur. Aquesta mateixa setmana, Nissan va enviar un comunicat on es comprometia a "garantir l'activitat" i tenir en compte els proveïdors de cara a la reindustrialització. Des dels sindicats, però, no ho veuen clar. "Dir que estem preocupats és quedar-se curt", apunta el delegat del comitè d'empresa per l'UGT de Tachi, Francisco Ruiz, qui veu perillar el miler de llocs de treball que depenen directament de l'automobilística.
![treballadors nissan](/images/2018/8/8-2020/treballadors-nissan.jpg)
Segons l'ACN, l'empresa més afectada pel tancament de Nissan és Acciona, que es dedica a tasques d'emmagatzematge, logística i subministrament a les diferents línies de producció de les plantes situades a la Zona Franca i Sant Andreu de la Barca. La companyia multiservei suma més de 500 empleats a l'automobilística, la majoria a la fàbrica de Barcelona (a la planta de Nissan de Sant Andreu hi ha al voltant de 50 treballadors d'Acciona).
A hores d'ara, la situació entre la direcció d'Acciona, els treballadors i Nissan és tensa. La setmana passada, la companyia multiservei va anunciar un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) a tota la plantilla que treballava per Nissan malgrat tenir contracte amb l'automobilística fins al març de 2021. El fabricant japonès va dir que el trencament de les relacions era "injustificat" i va afegir que està analitzant alternatives per cobrir el buit. De fet, les decisions d'Acciona han obligat a ajornar l'inici de la producció de vehicles almenys una setmana (estava previst que la fabricació arrenqués aquest dilluns 24 d'agost).
A banda, també cal tenir en compte la lluita dels treballadors, els quals afirmen que es troben «desconcertats» i que estan disposats a lluitar «amb totes les forces» per mantenir els seus llocs de treball. «Nosaltres volem continuar treballant, formar part del pla de reindustrialització i aconseguir les mateixes condicions que els treballadors de Nissan», explica el representant del comitè d'empresa d'UGT, Javier Trenado.
Fins ara, Acciona s'havia limitat a oferir recol·locacions als treballadors afectats per l'ERO, una proposta que no va convèncer a la plantilla (se'ls volia traslladar a sectors amb convenis on la remuneració era inferior a la indústria). Ara, i amb l'ERO sobre la taula, comitè d'empresa i direcció començaran un període de consultes per intentar resoldre la situació.
Redacció / Fotos: Arxiu