Aragonès proposa canviar l’ús de les pistes de l’aeroport el juliol i agost

El plantejament del president de la Generalitat ha rebut moltes crítiques d’amplis sectors

La polèmica està servida. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha proposat avui dijous modificar al juliol i agost el funcionament de les pistes de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat en determinades franges horàries per a augmentar la capacitat i assumir més vols llargs. "La proposta es basa en un canvi de l'operativa de les pistes, passant a treballar amb pistes independents en uns mesos de l'any per als vols de llarg abast, en unes franges horari de juliol i agost", ha explicat. Aquesta proposta, que plantejaran en la comissió tècnica que tenen oberta amb el Govern, permetria passar de 78 a 90 operacions per hora durant aquests dos mesos (12 més), el màxim permès en l'àmbit de l'impacte ambiental.

img 0805 1

Per a Aragonès, l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat ha de guanyar capacitat per a connectar la ciutat amb la resta del món, sobretot amb el Pacífic, però creu que la seva millora ha de respondre a les necessitats del que Catalunya necessita i "no a les necessitats d'una empresa com Aena, que és cotitzada i, per tant, té interès a retribuir als seus accionistes". Així, ha reclamat un nou model de governança per a la instal·lació aeroportuària que incorpori la Generalitat i que tingui una visió general i entengui la infraestructura "com una eina al servei del país i no com a unitat de negoci que permeti quadrar els comptes a una empresa com Aena”. “Hem de posar fi amb l'anomalia europea d'una gestió centralitzada, volem una gestió individual i pròpia", ha subratllat.

També ha demanat un pla d'inversions per a la infraestructura i per a algunes zones urbanes de l'entorn, sobretot en tot el relacionat amb la insonorització, qüestió en la qual ha reclamat a Aena que assumeixi les seves responsabilitats. Unes altres de les qüestions que ha exigit ha estat la construcció de la terminal satèl·lit per als vols intercontinentals i l'impuls dels aeroports de Girona i Reus (Tarragona) perquè tinguin "un paper complementari". Per a Aragonès, és necessari millorar les connexions de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, prioritzant els vols de llarg abast i corregint el pes "excessiu" que tenen, al seu judici, els vols 'low cost' i de curta distància, que creu que han de substituir-se per trajectes de tren d'alta velocitat.

Aterratge per la tercera pista

També ha advocat per la preservació dels espais protegits que estan al voltant de la infraestructura, avisant que tot el que no compleixi i respecti la màxima exigència mediambiental serà "una hipoteca per al país". El president, a més, ha reclamat que tot el que es faci no posi en risc l'activitat del Port de Barcelona, deixant clar que així passaria amb els projectes d'ampliació de l'Aeroport de Barcelona cap a la Ricarda.

Reaccions

Gemma Badia ha mostrat el seu frontal rebuig a la proposta anunciada. L’alcaldessa de Gavà ha estat contundent: “Gavà no accepta ni acceptarà mai un funcionament de pistes independents a l’aeroport. Ho hem dit sempre i ho reitero, és la nostra línia vermella, i farem tot allò que calgui perquè ningú no la traspassi”. Badia ha afegit que el plantejament vulnera el compromís de garantir la pau acústica als municipis de l’entorn aeroportuari amb l’ús de pistes segregades i l’ha qualificat d’unilateral i inviable”. “És un despropòsit, un anunci que trenca amb els consensos adoptats amb el Govern central i la pròpia Generalitat per no només garantir la pau acústica a Gavà, sinó també per reduir el soroll”, ha afirmat. A més, considera que “en precampanya, no tot s’hi val. I aquesta proposta és una manca de respecte absoluta cap als veïns i veïnes. La indignació i la decepció és màxima.”

gemmeta

D’altra banda, l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha lamentat que la proposta s'hagi conegut en ple context preelectoral, a tan sols un mes abans de les eleccions al Parlament de Catalunya del proper 12 de maig. "En campanya electoral no és moment de jugar-se als daus el futur de l'aeroport del Prat", ha advertit el batlle pratenc, que ha recordat la postura ferma i unànime de la ciutat en contra de l'ampliació de l'aeroport. L'alcalde Mijoler ha afegit que la proposta del Govern posa de relleu que els problemes de capacitat del Prat se circumscriuen a un 1,2% del temps i especialment a l'estiu, i que, per tant, evidencia que ampliar la infraestructura serviria per captar més turistes, i no només negocis. L'alcalde també ha explicat que és impossible un debat serè i seriós sobre un assumpte crucial com el futur de la infraestructura. "Passades les eleccions tenim quatre anys per debatre aquest model amb tota la seriositat, el rigor i els estudis que necessita aquest debat", ha emplaçat el batlle del Prat de Llobregat. "No es tracta de contraposar ànecs i veïnat. Va de quin model de futur volem per a l'aeroport, però sobretot per al país", ha afegit. Així mateix, ha recordat que la postura de la ciutat és contrària a ampliar l'aeroport per sobre de les seves dimensions actuals, i que la reflexió sobre el futur de la infraestructura ha d'anar precedida d'una reflexió sobre el model de país i de desenvolupament al qual ha de servir aquesta infraestructura.

Lluís Mijoler 001

També ha reaccionat Zeroport. La plataforma ecologista explica que suposaria “més vols i més gasos amb efecte d'hivernacle a tot el territori, just el contrari del que diuen les lleis del canvi climàtic i els convenis internacionals. Però també suposa destrossar més el Delta del Llobregat fent noves connexions ferroviàries i creant més infraestructura sobre tot el territori”. També considera que la seva proposta “pretén augmentar el nombre de vols de 78 a 90 vols per hora, canviant la configuració de pistes i afectant directament els veïns i veïnes del Baix Llobregat que rebran més contaminació acústica i de partícules. Pretenen reduir l'impacte del soroll amb inversions i compensacions econòmiques, cosa que és impossible. Però l'objectiu no hauria de ser com compensar al veïnat sinó com reduir el soroll, la contaminació de l'aire i l'emissió de gasos d'efecte hivernacle.” 

1658737483 20220719073951 ob 4907

Per part seva, el vicepresident de Foment del Treball i president de la Cambra de Contractistes, Lluís Moreno, ha considerat "insuficient" la proposta feta. Moreno ha demanat tenir en compte el moment de precampanya i "la seva lògica", i ha dit que és una proposta de mínims que, textualment, està bé com a inici de negociacions. Ha aplaudit que el Govern vegi necessària la construcció d'una Terminal Satèl·lit i les connexions subterrànies amb les actuals, obres que requeririen una inversió de 1.300 milions. No obstant això, ha dit que "si no s'allarga la pista curta es perd molta càrrega de pagaments" en bitllets d'avió i transport de mercaderies, i ha preguntat al Govern quants ingressos anuals es poden perdre si no s'amplia aquesta pista.

jordiclos 1

El president de Turisme de Barcelona, Jordi Clos, ha afirmat que no entén el "propòsit real”. "Ho he llegit aquest matí i ho he hagut de llegir dues vegades i he acabat sense entendre quin era el propòsit real de l'alternativa d'ampliar l'Aeroport”, ha dit. "Per a mi és claríssim que l'ampliació de l'Aeroport és bàsica per a una economia d'escala de Barcelona i de Catalunya. Però tinguem en compte que l'ampliació d'un aeroport d'aquestes característiques el que fa és situar i posicionar la ciutat", ha defensat Clos. El també president del Gremi d'Hotels de Barcelona ha criticat que es digui "demagògicament" que l'ampliació de l'Aeroport és per a augmentar el turisme, i ha insistit que Barcelona necessita aquesta connectivitat. "Aquí hi ha uns interessos demagògics, perquè no hi ha ningú del sector empresarial, econòmic i social que estigui en contra de l'ampliació de l'Aeroport", ha afegit.

31038 jordi hereu nuevo ministro industria espana 1

Mentrestant, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha afirmat que la proposta és un "arranjament" davant la seva falta de decisió. Segons ha opinat en una entrevista d'aquest dijous en La 2 i Ràdio 4, l'Executiu català busca fer veure que estan pel desenvolupament de l'aeroport, però és "incapaç de prendre decisions estratègiques valentes pel futur de Catalunya."

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (Fcac) ha apostat per no ampliar la superfície que ocupa l'Aeroport de Barcelona-El Prat amb l'objectiu de "garantir la continuïtat de l'activitat agrària" en la zona del Baix Llobregat. També ha alertat que la falta d'aigua per a reg i "una regulació no adequada en l'ampliació dels espais naturals protegits" en el delta del Llobregat podrien provocar l'abandó de l'agricultura en aquest entorn.

Redacció / Fotos: Arxiu-Ajuntaments

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Torna el SuperMes, un abril ple de propostes i descomptes

Activitats turístiques arreu de la comarca del Baix Llobregat amb preus reduïts per a compartir temps en família
225

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix